Zoals u weet kan u alleen de btw terug krijgen op bonnen/facturen welke voldoen aan de factuureisen. De eisen kunt u terug vinden in de kennisbank van Surplus.

Koopt u als zakelijke klant of privé-persoon
Steeds meer bedrijven verstrekken aan particuliere klanten géén “echte” facturen meer.
Als u dan als bedrijf een aankoop doet als privé-persoon, dan krijgt u geen factuur en dan is de btw niet te vorderen. Zonde.

Voorbeelden zijn:

  • Bol.com
  • Ikea
  • KPN
  • Vodafone
  • Etc.

Oplossing
Koop als zakelijke klant!
Bij Bol.com kan je een zakelijk account aanvragen.

Tenzij de aankoop als privé-persoon veel goedkoper is (dat is zeer goed mogelijk bij gsm-abonnementen) en het verlies aan btw dan niets uitmaakt.

Aandachtspunten bij contante betaling
Voldoet een bon/factuur aan de factuureisen en u betaalt per kas, dan is de btw terug te vorderen.
Betaalt u per kas/pin/bank/creditcard en de bon voldoet niet aan de factuureisen, dan is de btw te vorderen als het bedrag minder is dan € 100,00.

Betaal alles via de pin en niet contant
Wij adviseren u dan ook om zoveel mogelijk via de pin te betalen. Het geeft niet altijd volledige rechtszekerheid over de gevorderde btw, maar u kunt wel aantonen dat de uitgaaf rechtstreeks verband houdt met uw bedrijfsvoering.
Daarmee neemt u het standpunt in dat u de btw wilt terugvorderen omdat dat het een zakelijke uitgaaf is. Anders had u de uitgaaf wel betaald via de privé bankrekening.

Meer weten?
Raadpleeg de kennisbank van Surplus voor meer tips: www.surplus-afd.nl/kennisbank
Of neem direct contact met mij op voor advies; uw vraag is welkom!

Met vriendelijke groet,

Toine Kuijten